NU tijd voor het publiek


Nu.nl wordt nogal eens afgeschilderd als een doorgeefluik van ANP-berichten. Gek genoeg doen veel andere media – waar de kritische geluiden over Nu.nl vaak geuit worden – weinig anders. Want ook op de sites van onder de Volkskrant, Trouw en legio regionale dagbladen zie je de ANP-kopij vrijelijk binnen stromen. Het zal de kift wel zijn, want Nu.nl trekt al jarenlang de meeste bezoekers van alle Nederlandse nieuwssites.

Dat NU.nl meer is dan een simpel doorgeefluik hoor je zelden. Dat is best vreemd, want de nieuwssite is ook aardig innovatief. Zeker als het gaat om participatie van het publiek. Bijvoorbeeld met de site NUjij, een zogeheten ‘sociale nieuwssite’ waar lezers berichten kunnen aandragen en via stemming gezamenlijk bepalen welke berichten de moeite waard zijn. Voor veel journalisten is dit principe wellicht nog gruwelijker dan ANP-berichten doorsluizen, want hier wordt de selectie overgelaten aan het publiek.

Ook innovatief is het intensieve gebruik van lezersfoto’s. Inmiddels heeft Nu.nl een stabiele toevoer gecreëerd. Vaak levert dat niet meer op dan foto’s van ongelukken en branden. Plaatjes die zelfs de regionale krant niet zouden halen, maar desondanks voorzien ze in een behoefte. Het aardige is ook dat lezers via NUkaart de foto’s uit hun woonplaats bijzonder makkelijk kunnen vinden.

En bij tijd en wijle blijkt hoe nuttig zo’n stabiele toevoer aan lezersfoto’s is. Want bij nieuwsgebeurtenissen als de brand op de universiteit in Delft zijn lezers als eerste ter plaatse. En zo komen de eerste foto’s al binnen op de eerste redactie voordat de ANP-fotograaf in zijn auto heeft kunnen stappen.

Met deze initiatieven onderkent de NU-redactie het nut van lezers die niet alleen de site bezoeken, maar ook actief een bijdrage kunnen leveren aan de inhoud en kwaliteit van het nieuws. Gister was de hoofdredacteur van NU.nl, Laurens Verhagen, te gast op een seminar voor masterstudenten van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden. Volgens Verhagen zijn lezers ook belangrijk om snel achter fouten in nieuwsberichten te kunnen komen.

Zo had ook NU.nl het foutieve ANP-bericht over de smokkel van drie ton coke gepubliceerd, waarover ik eerder schreef. “In een mum van tijd hadden we twee honderd lezersreacties in de mailbox”, vertelt Verhagen. “Dus dat kan je dan heel snel recht zetten. Al die reacties zijn ons heel dierbaar, dus vervolgens kan de redacteur die de fout gemaakt heeft, tweehonderd mailtjes sturen om die lezers te bedanken. Zo zorg je ervoor dat lezers de volgende keer ons ook weer waarschuwen.”

Toch merkwaardig dat een regionale krant als De Gelderlander – waarvan je verwacht dat die dicht op de lezers zit –geen tijd heeft voor het publiek, maar een vijfkoppige redactie van een nieuwssite daar wel tijd voor heeft. Mij maak je niet wijs dat ‘tijd’ de doorslaggevende reden is. Het is waarschijnlijk veel meer een kwestie van journalistieke visie: je vindt het publiek belangrijk of niet.

1 Comment

Add yours →

  1. Nu.nl heeft niet alleen aandacht voor publiek, maar maakt ook gebruik van twee persbureau’s, het ANP en Novum. Dit betekent dat ze berichten niet blind doorzetten, maar overwegen welk persbureau accurater/interessanter/sneller nieuws brengt. Als alle nieuwssites dit zouden doen, krijgt de nieuwslezer een veel genuanceerder beeld dan slechts de ‘ANP-waarheid’ van de dag.

Geef een reactie