“Kranten, stap over van RSS op Twitter!”

Opmerkelijke cijfers over RSS feeds op de sites van Britse kranten. Online Journalism Blog meldt dat betrekkelijk weinig mensen zich abonneren op de feeds van kranten. Slechts drie van de negen nationale kranten hebben een RSS feed met meer dan 10.000 abonnees. Volgens Malcolm Coles, de schrijver van het stuk, kunnen kranten beter overschakelen op Twitter. Dat biedt een aantal voordelen boven RSS feeds. Maar hoe zet een krant Twitter dan op een nuttige manier in?

In november 2008 maakte Marin Belam ook al een telling van het aantal abonnees van RSS feeds van Britse kranten. Hij zette meteen een aantal belangrijke kanttekeningen bij dit soort cijfers. Zo zijn de cijfers slechts gebaseerd op Google Reader en dat is slecht een van de RSS readers die mensen kunnen gebruiken. Het aantal RSS-abonnees zal dus hoger zijn als je ook die andere readers mee telt.

Maar het aantal RSS-abonnees zal weer een stuk lager uitkomen als je je bedenkt dat veel mensen zich wel aanmelden voor een RSS feed, maar er vervolgens niet meer naar omkijken. Het aantal abonnementen op een feed zegt dus niets over het aantal actieve gebruikers.

Bij mijn weten zijn er geen soortgelijke cijfers bekend over de RSS feeds van Nederlandse kranten. Als iemand ze weet dan houd ik me aanbevolen.

Voordelen van Twitter boven RSS

Malcolm Coles komt op Online Journalism Blog met het interessante advies aan kranten om de RSS feeds in te ruilen voor Twitter. Want Twitter heeft een aantal voordelen:

  1. Selectie: Op Twitter kan je lezer zien welke berichten worden doorgestuurd (‘RT’ oftewel ‘Retweet’) door andere gebruikers en dus populair zijn.
  2. Context: Behalve de kop kan je ook wat extra informatie in een tweet meesturen om duidelijk te maken waar een artikel over gaat of wat er interessant aan is (hoewel het maximum van 140 tekens je natuurlijk erg beperkt)
  3. Promotie: Doordat twitteraars berichten doorsturen, promoten ze de krant. RSS feeds hebben die mogelijkheid niet.
  4. Updates: Via Twitter kan een journalist makkelijk updates doorgeven van berichtgeving.
  5. Conversatie: Mensen kunnen op Twitter met elkaar praten over berichten. Journalisten kunnen daaraan deelnemen. Of vragen beantwoorden, tips krijgen, etc.

Nederlandse kranten op Twitter

Wie de Twitter-accounts bekijkt van Nederlandse kranten ziet echter dat er nog weinig animo bestaat voor het volgen van kranten via Twitter. De Volkskrant heeft op het moment dat ik dit typ 1413 volgers. De Telegraaf heeft er 1222, NRC 1381. Trouw (454) en Algemeen Dagblad (231) scoren ronduit adominabel. En die slechte scores zijn eigenlijk ook wel logisch. Want deze algemene accounts hebben niets persoonlijks, praten niet terug en dienen slechts als anonieme stortbak voor nieuwsberichten. Daar zitten weinig mensen op te wachten.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Twitter geen goede uitlaatklep voor de kranten zou kunnen zijn. Maar dat werkt vooral met persoonlijke, terugpratende accounts.

Sp!ts op Twitter

In Nederland initieerde hoofdredacteur Bart Brouwers enkele maanden geleden een Twitter-project bij Sp!ts. Het algemene Sp!ts-account heeft  inmiddels 274 volgers.  Niet iets om over naar huis te schrijven. Maar ook niet verwonderlijk, want op de homepage is niets te vinden over de Twitter-diensten van Sp!ts.

De persoonlijke accounts van Sp!ts-journalisten trekken wat meer belangstelling: Hoofdredacteur Bart Brouwers heeft 1403 volgers, verslaggever Joris Polman 556, gamesverslaggever Dennis Mons 752 en sportverslaggever Johan van Boven 408. Maar ook hier weer: geen indrukwekkende aantallen.

Opmerkelijk: de Twitter-accounts van de journalisten zijn zo goed als onvindbaar op de homepage van de site en ze staan ook niet vermeld bij hun artikelen in de krant. Daar valt dus een wereld te winnen. Door het Twitter-account van journalisten te vermelden bij hun krantenartikelen, zien lezers dat ze hun (favoriete) verslaggever via Twitter kunnen volgen en aanspreken. Zou dat niet enorm kunnen helpen om Twitter echt van toegevoegde waarde te maken voor een krant?

8 Comments

Add yours →

  1. Ik geef toe dat je wat moet zoeken en heel erg mooi ziet het er ook niet uit, maar sinds 1 april staan vrijwel alle accounts op de spitsnieuws. Zie http://www.spitsnieuws.nl/twitter.
    Belofte: we gaan het verbeteren.

  2. Alexander Pleijter

    2 juli 2009 — 17:07

    Ze staan op de site, maar via de homepage onvindbaar. Je moet de url weten, anders kom je er niet.

    Belangrijker: vermelden van Twitter-accounts van journalisten bij artikelen in de krant? Dan wordt het toch pas echt nuttig? Kruisbestuiving krant en internet…

  3. Omdat jij het bent: we zullen het nog eens gaan testen. Maar mijn ervaring is dat een verwijzing vanuit de krant naar een online platform voor geen meter werkt. Althans niet bij Sp!ts.

  4. Alexander Pleijter

    3 juli 2009 — 15:42

    @Bart Brouwers: Maar hoe moeten lezers anders achter het Twitter-acount van een verslaggever komen?

  5. Dit voorstel is niet iets waar uitgevers (op dit moment) op zitte te wachten. Geen toegevoegde waarde (behalve voor de vele oertwitters die ook nog eens überfan zijn van een redacteur) en geen waardetoevoeging (=verdienmodel).

    Twitter voor kranten is een beetje als een slot op een mountainbike; het zit er niet standaard op, men vraag er niet om, het is handig als het er wel op zit, maar het is vervelend als je daardoor minder snel het parcour kan afwerken..

  6. Excuus voor de vele tikfouten, ik had nu eens meer dan 140 tekens en dat breekt me op.

  7. over verwijzingen van krant naar online gesproken: wanneer wordt er in Nederland eens geexperimenteerd met de zogenaamde QR-codes? (http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code)

    In Japan wordt dit op hele grote schaal toegepast om van offline content (van krant tot cola-fles) naar online te gaan. Foto maken van de QR-code (een soort barcode-scan, die voor elke beetje geavanceerde telefoon wel te krijgen is tegenwoordig – iPhone, Google-phones) en je wordt meteen naar de juiste pagina gebracht…

  8. Omdat japanners die Nederland bezoeken hun eigenlijke bezoek pas zien als ze thuis in Japan de video afdraaien. Compleet ander volk

Geef een reactie