Langzaamaan beginnen redacties met het verkennen van de mogelijkheden om mensen te laten betalen voor online content. Een interessante poging doet de Pittsburgh Post-Gazette: een nieuwe, betaalde site die een aanvulling biedt op wat er in de krant en op de bestaande website verschijnt. De krant gaat dus niet over tot een betaalmodel voor de bestaande site, want die blijft gewoon gratis.

Waarom betalen?

Maar wat heeft die nieuwe site, getiteld PG+, te bieden zodat het loont om ervoor te betalen? De krant gokt erop dat mensen er geld voor over hebben om zich aan te sluiten bij een exclusieve lokale gemeenschap.

PG+ oogt als een gelikte, interactieve website met video’s, cartoons, foto’s en blogs. Je kunt op de site een profiel aanmaken waardoor je contacten kan aangaan met journalsiten van de krant en andere leden van gemeenschap. Maar ook krijg je toegang tot exclusieve content uit Pittsburgh. Bloggers houden lezers op de hoogte gehouden van ales wat er in de stad speelt. Verder biedt het lidmaatschap wat finaciële voordelen, zoals kortingen in lokale winkels en restaurants.

Voor het lidmaatschap betaal je $36 per jaar. Voor een maandelijks lidmaatschap kom je uit op $3,99.  Geen grote bedragen als je het vergelijkt met de $104 die je moet betalen om de Pittsburgh Post-Gazette een heel jaar thuis bezorgd te krijgen.

Kans op succes?

Het voordeel van dit model: de krant verliest geen advertentiegelden, zoals zou gebeuren als de bestaande website zou worden afgesloten door een tolpoort. Dan zouden de bezoekcijfers immers zonder twijfel fors dalen.

De vraag is natuurlijk of het aanbod van PG+ Pittsburghers kan overhalen om de portemonnee te trekken. Dat zal waarschijnlijk vooral afhangen van de exclusiviteit van de lokale content: is die elders op het web niet gratis verkrijgbaar? En is die zo waardevol dat mensen de moeite nemen om een lidmaatschap aan te gaan?