Afgelopen juni maakte de Amerikaanse krant Newport Daily News bekend af te willen van de profiteurs die geen krant willen kopen, maar wel gratis op internet door hun nieuws grasduinen. Men nam een bijzondere maatregel: een online abonnement dat liefst tweehonderd dollar duurde is dan een abonnement op de papieren krant. Met een opmerkelijk effect: de krant groeit.
Alom verbazing toen de Newport Daily News bekend maakte online lezers flink te straffen voor hun ontrouw aan de krant. De website verdween grotendeels achter slot en grendel. Toegang kon je krijgen door een abonnement af te sluiten voor $345. Opmerkelijk, want om de krant elke dag thuis bezorgd te krijgen betaal je maar $145. De maatregel was niet genomen om geld te verdienen met internet, maar om mensen te overtuigen om een krant te kopen.
Newsweek maakt deze week bekend dat het opmerkelijke initiatief heeft geleid tot opmerkelijke effecten. Voorheen kwamen de opzeggingen elke dag gestaag binnen, maar dat stopte na invoering van de peperdure internetabonnementen. Bovendien nam de losse verkoop met zo’n 200 exemplaren per dag toe. Niet schrikbarend veel, maar toch niet niks voor een krant met een totale oplage van 13.000 exemplaren. Zeker omdat de oplage voorheen gestaag daalde.
Kranten gered?
Zijn hiermee de kranten gered? Loont het nu voor elke krant om deze strategie te volgen? Zeker niet. De Newport Daily News heeft het voordeel een monopolie te hebben in Newport County. Mensen die op de hoogte willen blijven van het plaatselijke nieuws zijn daardoor aangewezen op deze krant. Zo gauw zich een alternatieve nieuwsaanbieder meldt zou het weleens afgelopen kunnen zijn met dit effect.
Desondanks zet het aan tot denken. Blijkbaar kan het stoppen met aanbieden van gratis content wel degelijk een positief effect hebben op de verkoop van papier. Maar dan moet het dus wel gaan om specifieke content die niet elders op het web gratis verkrijgbaar is.