“Ook slachtoffer inbraak?”¬†Een tijdje geleden viel mijn oog op dit Twitterbericht van het Brabants Dagblad. Na het aanklikken van de link kom je bij een bericht waarin de krant inwoners van de Bommelerwaard oproept om zich te melden als ze slachtoffer zijn geworden van een inbraak. Er zou sprake zijn van een inbraakgolf en de redactie Bommelwaard wil daar een beter beeld van krijgen. En richt zich daarom tot de lezers. Een interessant voorbeeld van ‘crowdsourcing‘ door een regionaal dagblad.

In 1995 deed ik onderzoek op een regionale redactie van De Limburger. Het was daar een dagelijks ritueel om de politiefax te raadplegen voor nieuws over inbraken, vernielingen, vechtpartijen en ander ongemak. Als mensen naar de krant belden omdat er bij hun ingebroken was, dan deed de redactie daar niets mee. De standaard reactie was dan: zo’n telefoontje kan je nooit vertrouwen, we gaan alleen af op wat de politie meldt, want dat is betrouwbaar.

Vandaar dat ik de oproep van het Brabants Dagblad opmerkelijk vond. Waarom gaan ze daar niet gewoon af op de berichten die de politie dagelijks levert? Waarom een oproep aan de lezers? Brigit Groeneveld, chef van de editie Bommelerwaard van het Brabants Dagblad, geeft uitleg.

Wat is de aanleiding voor die oproep aan lezers?

“Bij de redactie begon in de loop van de zomer het idee te ontstaan dat er wel erg veel werd ingebroken in de stad. In augustus hebben wij daarover voor de eerste keer naar de afdeling communicatie van de politie Gelderland-Zuid gebeld. Dat leverde geen concreet antwoord op. In de weken daarna is er door ons nog een paar keer gebeld, maar ook daar werden we niet wijzer van.”

De politie kwam niet met cijfers?

“We kregen sterk de indruk dat de politie ons aan het lijntje hield. In september hebben we de druk op de politie wat opgevoerd. Toen kwam het verhaal dat ze ons geen cijfers konden geven omdat het nieuwe registratiesysteem nog niet naar behoren werkte. Dat kwam op ons niet erg geloofwaardig over. We wilden echter niet langer wachten, zeker omdat we het idee kregen dat de inbrekers gewoon door gingen.”

Wat hebben jullie toen gedaan?

“Op dat moment besloten we om het creatief aan te pakken en zelf een onderzoek te starten. Allerleerst hebben we in de krant geschreven dat het niet lukte om bij de politie informatie los te krijgen over het aantal inbraken in de stad. Daaraan gekoppeld zat een oproep voor inbraakslachtoffers om zich via mail of telefoon bij ons te melden.”

Wat heeft die oproep opgeleverd?

“We hebben heel veel respons gekregen. In ieder geval genoeg om tot de conclusie te komen dat er in de zomermaanden meer dan 100 inbraken zijn gepleegd.”

Wat hebben jullie met de lezersreacties gedaan?

“De meldingen van de lezers gebruiken we om te turven hoeveel inbraken er in ieder geval zijn geweest en om een beeld te te krijgen van de werkwijze van de inbrekers. Maar ook om inzicht te krijgen in de afhandeling door de politie.”

Heeft het jullie ook verhalen voor de krant opgeleverd?

“Volop! Het heeft geleid tot nieuwsartikelen over het minimale aantal inbraken, verhalen over de zeer brutale werkwijze van de inbrekers, interviews met gedupeerden die hun verhaal ook graag afgedrukt wilden zien, nieuwsartikelen over het grote zwijgen van de politie, aangevuld met commentaren en analyses.”