Murdoch-kranten zoeken met Bing naar verdienmodel

Neem twee bekende ‘internetproblemen’:
1) Microsoft slaagt er al jaren niet in om een succesvolle zoekmachine in de markt te zetten. Als het gaat om zoeken op internet, dan is het Google, Google en Google wat de klok slaat.
2) Nieuwssites slagen er niet in om geld te verdienen aan online nieuws.
Oplossing: smeed een complot en stoot Google van de troon.
Dat is althans wat Microsoft (met zijn nieuwste zoekmachine Bing) en krantenbedrijf NewsCorp (eigendom van mediamagnaat Murdoch en uitgever van onder meer de Wall Street Journal en The Sun) van plan lijken te zijn.

Afgelopen zondag berichtte de Financial Times over het gerucht dat Microsoft en NewsCorp bezig zijn met het sluiten van een deal. Het zou erop neerkomen dat Microsoft NewsCorp betaalt om de content van zijn krantenwebsites uit de zoekindex van Google te laten halen. Nieuws van die sites zou dan alleen nog vindbaar zijn met de Microsoft-zoekmachine Bing.

Het mes snijdt aan twee kanten:

  • Nieuwssites krijgen geld van Microsoft voor het toegankelijk maken van hun nieuws.
  • Bing geeft Google een beuk door bezoekers weg te trekken die nieuwssites willen doorzoeken.

Of die vlieger zal opgaan valt te bezien. Want: zullen mensen opeens een andere zoekmachine gaan gebruiken terwijl via Google ook nog steeds nieuws (bijvoorbeeld van de BBC) te vinden zal zijn? Vermoedelijk zullen de krantensites met deze truc vooral een hoop bezoekers gaan mislopen. Zoals Jeff Jarvis op zijn blog schrijft: “News Corp leaving Google would be a mosquito bite on an elephant’s ass.”

Bekijk de video die Channel 4 hierover maakte:

2 Comments

Add yours →

  1. Maurice Vergeer

    25 november 2009 — 12:58

    Ten aanzien van punt 1: Dit gaat niet op voor Zuid Korea, hetgeen op het eerste gezicht toch verrassend is. Zuid Korea wordt geroemd om zijn enorm hoge Internet penetratie. Maar op twee punten zien we dat Zuid Korea toch een vreemd land is. Zie de volgende links:
    http://blog.mauricevergeer.nl/2009/11/25/finding-your-way-in-korean-cyberspace/
    en
    http://blog.mauricevergeer.nl/2009/11/11/surfing-the-web-in-south-korea/

  2. Alexander Pleijter

    25 november 2009 — 13:12

    @Maurice Vergeer: Interessante info over Zuid-Korea, dat wist ik niet. Net zoiets als Hyves, dat een Nederlands product is en in Nederland de dominante sociale netwerksite is, hoewel Facebook inmiddels een grote bedreiging is voor de marktdominantie van Hyves.

Geef een reactie