Websites van Wegenerkranten “moeten veel beter”

“En nu zal ik even laten zien hoe het niet moet als je een nieuwssite maakt.” Opmerkelijke woorden van Erik Louwes, formulemanager bij Wegener, vanmiddag tijdens een gastcollege aan de Universiteit Leiden. Want even later verschijnen de websites van enkele Wegenerkranten op het scherm. “Dit zou dus veel beter kunnen.”

Niet dat het volgens Louwes allemaal kommer en kwel is op de Wegenerwebsites. Hij laat diverse interessante online projecten de revu passeren. Om enkele voorbeelden te noemen:

  • Op de website van TC Tubantia wordt live verslag gedaan vanuit de rechtbank via CoverItLive. Sitebezoekers kunnen zo van minuut tot minuut het verloop van een rechtzaak volgen.
  • De Internetrechter van TC Tubantia: mensen krijgen alle informatie over een rechtzaak en kunnen aan de hand daarvan voorspellen wat de uitspraak van de rechter zal zijn.
  • Het onveiligheidproject van het Eindhovens Dagblad met inbreng van Eindhovenaren die slachtoffer van criminaliteit of misdaad zijn geweest, video’s van onveilige plekking in Eindhoven en een blog van misdaadjournalist Fleur Besters.
  • Het project ‘Verwerstraat’ van het Brabants Dagblad waarbij studenten van de opleiding journalistiek in Tilburg een week lang verslag deden over deze straat in Den Bosch.

Wat opvalt: meestal zijn het projecten van één krant. Succesvolle initiatieven worden blijkbaar niet automatisch geïmplementeerd bij andere krantentitels. “Het hangt allemaal erg af van personen”, verklaart Louwes. “Als een redacteur een goed idee heeft dan proberen we dat uit. Maar als er op andere redacties geen animo voor is, dan gebeurt het daar niet.”

Volgens Louwes is dat de charme van Wegener: “Iedereen heeft zijn vrijheid. En daar kan iets briljants uit voort komen. Maar het levert eerlijk gezegd ook wel problemen op.”

Goede en slechte nieuwssites

Dat blijkt als hij de websites onder de loep neemt. Louwes noemt NU.nl als voorbeeld van een goede nieuwssite. “Als je op die site komt zie je meteen het belangrijkste nieuws, een rijtje met koppen staat meteen in beeld.”

“En nu zoals het niet moet.” Louwes klikt naar de site van de PZC, Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad.  “Eerst zie je heel veel wit en andere dingen. En pas op de onderste helft van je scherm zie je waarvoor je komt: het nieuws.  En dan zie je nog maar twee of drie koppen. Dat is veel te weinig.”

Het Eindhovens Dagblad en Brabants Dagblad zijn Louwes helemaal een doorn in het oog, vanwege de ‘blokjes’ met nieuwsrubrieken die halverwege de pagina staan. “Dat is toch raar? Je kunt de koppen maar half lezen, want die vallen weg achter fotootjes.”

Je vraagt je inderdaad af hoe het mogelijk is. NU.nl laat inmiddels al jaren zien hoe je een strakke nieuwssite maakt en hoe je op die manier veel bezoekers trekt. Gek dat andere uitgevers die simpele logica niet weten toe te passen.

2 Comments

Add yours →

  1. De simpele logica van nu.nl is dat de domeinnaam slachts twee letters groot is. Het is supersnel getypt in de adresbalk. Verder is het niets meer dan een soort van teletekst op internet. Daarom kun je nu.nl niet 1 op 1 met reguliere krantensites vergelijken, vind ik.

  2. Zelf heb ik bij de grote mensenhandelzaak Koolvis live getwitterd vanuit de rechtszaal. Niet voor De Stentor maar voor de website van het huis-aan-huis verspreide De Swollenaer.

    Een leuk maar vooralsnog slechts eenmalig experiment dat als het aan mij ligt veel vaker gedaan zou moeten worden. Als journalist kun je tegenwoordig met minimale middelen op een optimale manier cross- en multimediaal actief zijn. Dat dit nog zo weinig gebeurt is op zijn zachtst gezegd verrassend.

Geef een reactie