Serie: Verdienen aan online nieuws
‘Don’t be evil’, is het motto van Google. Desondanks zien sommigen het internetbedrijf als het grote kwaad. Zoals kranten die het oneerlijk vinden dat Google met zijn zoekmachine en nieuwsaggregator geld verdient aan de content van kranten. Krantenmagnaat Rupert Murdoch betichtte de internetgigant vorig jaar daarom van diefstal. Google zou ervoor zorgen dat mensen niet meer de homepage van een krantensite bezoeken, maar alleen nog maar de specifieke berichten bekijken waarnaar ze zochten via Google of Google Nieuws. Wie de argumenten nog niet kent kan het beste deze blogpost lezen: Why Google is bad voor the newspaper business. Maar wellicht gaat Google zich opwerpen als de redder in nood, met de Google Newspass.
Het klopt natuurlijk: het bezoek aan krantensites is fragmentarisch en vluchtig. Mensen snellen de koppen, scannen een berichtje dat ze via Google vonden, en weg zijn ze weer. Het is lastig om mensen binnen de poort te houden. Mensen blijven maar kort op een krantensite, gemiddeld minder dan een minuut.
Google zorgt voor bezoek
Maar dat mensen überhaupt op een krantensite komen is grotendeels te danken aan Google. Uit recente cijfers blijkt dat bijna de helft van de bezoekers van Britse krantensites daar belandt via Google. Relevante content en vindbaarheid op Google vergroot de bezoekersaantallen.
Een paywall rond een nieuwssite zorgt juist voor minder bezoekers (zie mijn vorige blogpost). Ook doordat berichten daardoor niet meer vindbaar zijn met Google. De zoekmachine indexeert namelijk alleen content die vrij verkrijgbaar is. Bovendien zal er vanuit andere websites en blogs niet meer gelinkt worden naar nieuwssites die niet vrij toegankelijk zijn. Een nieuwssite met een muur er omheen, isoleert zich dus in feite van de rest van het internet.
Internetgebruikers zijn sprinkhanen
En dat is niet zo verstandig, want internetgebruikers zijn sprinkhanen die van website naar website springen, hongerig op zoek naar steeds weer andere interessante, leuke of spraakmakende berichten, foto’s of filmpjes. Internet werkt nu eenmaal anders dan een krant, die lezers van voor naar achter doorbladeren. Geen hond die een website uitleest.
Hoe kan je dan een betaalsysteem invoeren dat rekening houdt met het sprinkhanengedrag van internetters? Wellicht met een uniform betalingssysteem voor het hele internet. Dat is althans de gedachte achter Google Newspass, een initiatief waaraan Google momenteel zou werken, zo berichtte de Italiaanse krant La Repubblica onlangs.
Wat is Google Newspass?
Het idee houdt in dat ook content waarvoor je moet betalen, gevonden wordt door de zoekmachine en nieuwsaggregator van Google. En in de zoekresultaten wordt met een icoontje kenbaar gemaakt dat het een vondst is waarvoor je de portemonnee moet trekken. Het handige is vervolgens dat niet elke site een eigen betaalsysteem heeft, maar dat alles met een druk op de knop kan worden afgerekend. Met één account kan je betalen bij alle aanbieders. Een uniform betalingssysteem dus voor alle websites in de wereld. Bovendien ook te gebruiken voor mobiel internet en tabletcomputers, zoals de iPad. En toepasbaar voor allerlei betaalmodellen, zowel abonnementen als losse aankopen (ook wel aangeduid als micropayments).
Het voordeel is dat websites zich met dit systeem niet isoleren van de rest van het internet. Google wordt wijd en zijd gebruikt, dus een betaalsysteem dat daarop is gebaseerd lijkt een beloftevolle strategie. Maar dan moet er nog wel wat veranderen aan de bereidheid van mensen om te betalen voor online nieuws.