iPad-apps van Wegener als toonbeeld van defensieve innovatie

Een week geleden kwamen ze op de markt: de iPad-apps van de zeven regionale kranten van Wegener. Modern ogend, multimediaal met veel foto’s en video’s, en de hele dag door actueel met voortdurend updates. Desondanks: de apps zijn een defensieve zet van de regionale uitgever.

Inmiddels ben ik het op drie plaatsen tegengekomen, dus het moet wel waar zijn: Wegener mikt met de  iPad-apps primair op het behoud van abonnees.

  1. Op De Nieuwe Reporter zegt Johan van Uffelen, hoofdredacteur van BN DeStem: “Wegener richt zich met de app vooral op behoud, dus het bieden van meerwaarde aan bestaande abonnees.”
  2. Op Mediafacts.nl noemt Rob de Spa, directeur content en redactionele ontwikkeling van Wegener, de apps een ‘behoudsinstrument’: “Hij is er vooral op gericht om bestaande lezers bij de titels te houden. We willen de lezers veel meer gaan bieden voor hetzelfde geld.”
  3. Op de website van het Eindhovens Dagblad zegt hoofdredacteur Mario Bouwmans: “Wegener kiest ervoor deze app in te zetten voor het behoud van de huidige abonnees.”

Het is typerend voor wat een ‘defensieve innovatiecultuur’ wordt genoemd. Dat houdt in dat nieuwe technologie niet enthousiast wordt omarmd als mogelijkheid om betere, nieuwe producten te ontwikkelen en nieuwe markten te veroveren, maar wordt gezien als een bedreiging voor de bestaande marktpositie.

Ter illustratie: ED-hoofdredacteur Bouwmans noemt het “onwijs en onwenselijk” “om te kannibaliseren door een nieuwe klantenkring op te zetten ten koste van de bestaande. Wij maken vaste abonnees, zonder dat het hen geld kost, vertrouwd met eigentijdse verschijningsvormen van ons nieuws.”

Innoveren omdat het moet

En dus innoveert men wel, maar niet uit volle overtuiging. En niet om echt nieuwe concepten en producten te ontwikkelen en nieuwe markten te veroveren.

Hoezo geen nieuw product? De apps zijn toch geen pdf’s van de papieren kranten?

Dat klopt. Het zijn mooie apps, gebruik makend van de multimediale mogelijkheden. Maar tegelijkertijd biedt de app dezelfde inhoud als de papieren krant: binnenland, buitenland, economie, sport, en regionaal nieuws. Kortom, het model van een krant is één op één vertaald naar een app. De papieren krant in een digitaal jasje dus.

Hele andere concepten

Maar innoveren betekent ook juist over hele andere concepten nadenken. Het opvallende aan de huidige apps is bijvoorbeeld dat de lokale en regionale content niet het centrale element is, zoals krantendoctor Piet Bakker signaleert.

Terwijl dat in feite de core business van regionale kranten is. Waarom dus niet een échte regio-app op de markt brengen? Een app die je écht moet hebben als je op de hoogte wil blijven van wat er in jouw regio gebeurt.

Daarmee zou je ook heel goed een nieuw publiek kunnen aanboren. Mensen bijvoorbeeld die voor binnenlands en buitenlands nieuw liever de Volkskrant of Trouw lezen, maar voor het regionale nieuws best die app van De Gelderlander willen aanschaffen. Uiteraard tegen een wat lagere prijs dan de huidige ‘volledige’ app die 16 euro kost.

Maar dat is meteen de reden dat Wegener dit niet doet. Want het zou dan best eens kunnen dat veel huidige abonnees hun krant opzeggen om over te stappen op die goedkopere app met alleen regionaal en lokaal nieuws. Kortom: kannibalisatie!

En aldus blijkt innoveren voor bestaande mediabedrijven wederom een duivels dilemma.

5 reacties

  1. Bas Timmers

    Zag vandaag nog uitspraak van Washington Post, dat ze met Facebook app radicaal jonger publiek trekken. Ook logisch, omdat abonneebestand vergrijst. Jammer dat Wegener dat niet probeert, al is de iPad app helemaal niet slecht

  2. Piet Bakker

    Het zou betekenen dat de prijs van €16 expres hoog gehouden wordt vanwege de kanibalisatieangst. Dus dat mensen gaan overstappen. Getuigt van nogal weinig vertrouwen in eigen merk/krant.

    Het is een Mecom-breed beleid. In Denemarken is de app van Berlingske ook nogal aan de prijs.

    Het is ook Mecom-beleid om te focussen op bestaande abonnees, daar moet het geld uitkomen.

    Misschien heeft men de nieuwe abonnee al opgegeven?

  3. Cyril Rosman

    De kern van het probleem zit volgens mij niet bij de wil te innoveren, maar bij de inhoud/content. Elk platform vraagt om andere inhoud, geredigeerd en al. We moeten uit vinden hoe we al die verschillende nieuwsstromen leveren met steeds minder mensen. Er is een focus op techniek, maar techniek maakt niets, mensen wel.

  4. Yoeri Nijs

    Waarom trekken ze de krantenredactie en de ‘internetredactie’ niet uit elkaar? Laat ze fungeren als twee losse en zelfstandige media, met een ander publiek en een ander beleid. Kannibalisatie lijkt dan een stuk minder aan de orde.

    Mecom, wees eens stout.

  5. Koen Verhelst

    @ Alexander Pleijter: Belangrijkste verschil met krant is natuurlijk de snelheid. We kunnen zo rond het NOS-journaal een achtergrondartikel brengen dat de volgende dag in de krant staat.
    Ook staat er wel degelijk meer materiaal op de app dan in de krant (daar is de ruimte natuurlijk beperkt) en hebben we veel meer ruimte voor fotoseries.

    Er moet inderdaad meer regionieuws op de apps van Wegener. Het aanbod verschilt ook heel erg van elkaar. Bij de een (Brabants Dagblad) is de regio fijn opgesplitst, bij anderen is dat (nog) niet.

    @ Yoeri Nijs: Kranten- en internetredactie uit elkaar trekken, lijkt me niet handig. Wegener moet zich gaan omvormen tot een bedrijf waar iedereen met internet en apps bezig kan zijn, in plaats van dat mensen zich blindstaren op een krant – een uiting met minder toekomst.
    We moeten toen naar meer samenwerking onderling. Het gaat niet om het medium, het gaat om de inhoud. Lezers, bezoekers, appgebruikers, ze willen allemaal toegang, de wijze waarop maakt de meesten weinig uit.
    Kijk naar de persgroep-webredacties, die na een paar maanden verbanning naar Rotterdam weer introkken bij hun kranten.

    –Disclaimer: ik ben webredacteur op de centrale redactie van Wegener en bemoei me met de algemene secties van de app–

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>