Publieke Omroep: we waarderen concurrentie, maar liever niet

bnr

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vertikt het om commercials van andere media uit te zenden. U leest het goed: de Ster (de club die gaat over reclame op de televisie- en radiozenders en de websites van de publieke omroep) weigert promo’s van ‘concurrenten’.

BNR Nieuwsradio moest een truc uithalen om op Radio 1 reclame te kunnen maken voor de eigen nieuwszender. Onder de naam ‘Bay & Air’ kocht BNR Ster-zendtijd en knutselde een ludieke radiospot in elkaar (hier is de spot te beluisteren).

Maar de pret was van korte duur. Zodra de Radio 1-politie de ‘trojan commercial’ in het vizier kreeg, werd de indringer in de boeien geslagen en kaltgestellt. Hoera! Weer een overwinning op weg naar een veilige samenleving.

Natuurlijk konden ze er wel om lachten bij de Publieke Omroep, zo doodserieus zijn ze daar nu ook weer niet. Zo schrijft BNR op de website dat Jan Westerhof, directeur audio van de NPO, de stunt van de commerciƫle zender wel kon waarderen.

En ook Arian Buurman, algemeen directeur van Ster, had natuurlijk wel waardering voor de BNR-stunt, zo liet ze op Twitter weten:

‘Waarderen’, dat betekent ‘lachen als een boer met kiespijn’. Want als de BNR-actie zo leuk was, waarom moest die spot dan toch onmiddelijk uit de lucht? Zo staatsgevaarlijk is een ludieke commercial van een andere omroep toch niet?

Audiodirecteur Westerhof verschuilde zich achter het loze argument dat het al jarenlang beleid van de publieke omroepen is om niet te adverteren voor concurrenten. U begrijpt, als er sprake is van een jarenlang beleid, dan is er niemand die iets kan doen. Want beleid is beleid. Punt. Basta.

Gelukkig was daar nog de Sterdirecteur. Mevrouw Buurman kwam op Twitter met een ijzersterk argument op de proppen om de BNR-spot uit de ether te halen: “in strijd met belang Ster of PO.”

Laat het even tot u doordringen: “in strijd met belang Ster of PO.”

Wat is dat belang dan? De Publieke Omroep bestaat toch onder meer omdat we een goede informatievoorziening belangrijk vinden? Waarom dan een andere nieuwszender dwars zitten? Wie is daar bij gebaat?

Het is tekend dat de hotemetoten van de NPO spreken van ‘concurrenten’. Andere nieuwsmedia zijn blijkbaar rivalen die je moet bestrijden, die je het leven zuur moet maken. Dat is al jarenlang beleid, schijnt.

Die concurrenten zouden ze bij de NPO vermoedelijk het liefst van de kaart vegen. “We gaan geen commercial van BNR uitzenden, want straks komen luisteraars erachter dat BNR veel informatiever is dan Radio 1!” Dat soort angsten.

Nog even ter herinnering voor de bobo’s van de Publieke Omroep: het enige belang van een publiek medium is het maatschappelijk belang. De belangen van Ster en PO zijn daaraan ondergeschikt. Evenals het wegconcureren van andere media.

5 Comments

Add yours →

  1. Hoi Alexander, dit is toch een totale non-discussie? Zou de NRC een advertentie van de Volkskrant plaatsen? En RTL een voor SBS 6?

    De publieke omroep moet deels de eigen broek ophouden, de STER is daarvoor verantwoordelijk. Luisteraars en daarmee ook adverteerders naar de concurrerende zenders leiden past natuurlijk niet in dat plaatje. Ik vind het volstrekt normaal dat de STER die commercial stopt.

    Overigens dikke kudo’s voor BNR vanwege de actie. En zoals ik eerder vandaag tweette: ze hebben precies wat ze wilden, nl. free ipv paid publicity, en ook nog de sympathie van het publiek. Knap gedaan.

  2. Erik van Heeswijk (@erikvh)

    19 augustus 2013 — 16:28

    Ik ben het met je eens. Net zoals bij de video van NPS op andere nieuwsmedia, maag de Publieke Omroep / STER / Commissariaat / Ministerie (of een combinatie) zich iets vaker realiseren dat de Publieke Omroep een middel is, en het doel een goede media-infrastructuur in Nederland. Het is gezond om te vechten voor bereik, dat houdt je scherp, maar het feit dat je met belastinggeld gemaakt bent koppelen aan dienstbaarheid en collegialiteit is ook een belangrijke waarde lijkt me.

  3. Misschien niet zo handig van de NPO maar om er nou van die grote verhalen aan op te hangen, waarom scheppen mensen daar zo’n genoegen in als het om de publieke omroep gaat?

  4. En toch zie ik ernorm veel FOX commercials in de STER blokken….hoe zit dat dan mevrouw Buurman?

  5. Alexander Pleijter

    19 augustus 2013 — 21:11

    @Bram: Dat is nu net mijn punt: de Publieke Omroep is geen commerciƫle krantenuitgever. De Publieke Omroep is opgericht om een goede nieuwsvoorziening en pluriformiteit te waarborgen. Daarom is het onjuist om zo kinderachtig te doen over een promo voor BNR Nieuwsradio.

    @Peter: Het is de NPO die er een issue van heeft gemaakt door de BNR-spot te weigeren. Anders had er geen haan naar gekraait.

Geef een reactie