5 misverstanden over NU.nl

NU15

NU.nl is jarig. Tijd om een aantal hardnekkige misverstanden over deze populaire nieuwssite te ontzenuwen.

Vandaag bestaat NU.nl 15 jaar. Dat is een felicitatie waard, want NU.nl heeft voor een flinke revolutie gezorgd. De site wist sinds 1999 uit te groeien tot de beste bezochte nieuwssite van Nederland. Het ontstaan van NU.nl leest als een jongensboek; lees dit artikel van adjunct-hoofdredacteur Wilma Haan maar eens.

Tegelijkertijd doen er ook veel onwaarheden en misverstanden de ronde over NU.nl. Dat hoort natuurlijk bij succesverhalen: door gejuich en door afgunst worden zaken wel eens verkeerd onthouden. Daarom prik ik als verjaardagscadeau 5 misverstanden over NU.nl door.

1. NU.nl plaatste in het begin alleen maar ANP-berichten
Dit is waarschijnlijk het grootste misverstand: NU.nl zou in het begin niks anders doen dan het doorplaatsen van ANP-kopij. Dat klopt voor bepaald nieuws (binnenland, buitenland, economie, sport), maar voor ander nieuws zeker niet.

Het kan ook helemaal niet kloppen, want NU.nl bracht ook nieuws dat het ANP helemaal niet had, zoals internetnieuws (van het begin af aan een belangrijke nieuwsrubriek) en roddelnieuws (jawel, de populaire rubriek ‘achterklap’ bestond vanaf dag één op NU). Dat nieuws moest de aanvankelijk tweekoppige redactie eigenhandig bijelkaar harken.

2. NU.nl was de eerste die ANP-berichten online zette
Het revolutionaire aan NU.nl zou zijn dat ze als eerste en enige site het nieuws van ANP onmiddelijk publiceerden. Klopt ook niet, want portalsites van internetproviders (zoals Planet.nl en WorldOnline.nl) deden dat ook al. Maar daar stonden de ANP-berichten wat weggestopt: je moest vanaf de homepage doorklikken om bij het nieuws te komen.

Het revolutionaire aan NU.nl was dat de site volledig gericht was op nieuws. En dus dat de ANP-berichten prominent als hoofdmoot op de site stonden.

3. NU.nl verdiende in het begin geen geld
De advertentie-inkomsten hielden inderdaad niet over, maar NU.nl had deals met internetproviders, zoals Zonnet. Deze providers hadden allemaal portals en wilden daar content op hebben. NU.nl verkocht de eigen content door aan deze portals en kreeg daar flink wat geld voor. En kon daardoor ook vrij snel de redactie uitbreiden.

Deze inkomstenbron droogde op toen ANP het niet langer wilde. Het gevolg was dat de redactie flink ingekrompen moest worden.

4. Alleen NU.nl deed in 2000 op internet verslag van de vuurwerkramp
Een lekker broodje aap: NU.nl was de enige die op internet het nieuws over de vuurwerkramp in Enschede bracht en daardoor doorbrak naar het grote publiek. Toenmalig hoofdredacteur Laurens Verhagen schreef dit bijvoorbeeld toen NU.nl 10 jaar bestond in 2009.

Maar het klopt zeker niet. De plaatselijke krant TC Tubantia deed uitgebreid verslag op de website. En ook andere media, zoals de Volkskrant, Algemeen Dagblad en de NOS, hielden hun publiek via internet op de hoogte. Lees dit overzicht maar dat interetjournalist Francisco van Jole destijds maakte. Het broodje aap ontstond waarschijnlijk doordat er ook kranten waren die pas op maandag – 2 dagen na de ramp – hun eerste nieuwsberichten over de vuurwerkramp online zetten.

Het eerste logo van NU.nl

5. NU.nl is niks veranderd, behalve het logo
Het logo is na een paar weken al aangepast. Dat zou betekenen dat NU.nl in al die 15 jaren daarna niks meer veranderd zou zijn. Qua vormgeving klopt dat grotendeels wel, maar in veel andere opzichten is NU.nl juist flink veranderd. Om maar wat te noemen:

  • NU.nl heeft na verloop van tijd steeds meer journalisten in dienst genomen om meer eigen berichtgeving te maken: technologieredacteuren, parlementair verslaggevers, sportjournalisten.
  • NU.nl was de eerste redactie met een datajournalist.
  • NU.nl heeft diverse extensies gekregen, zoals NUzakelijk, NUsport en NUtech.
  • NU.nl heeft een succesvol fotoplatform waar dagelijks duizenden nieuwsfotos binnenkomen. Geen enkel ander nieuwsmedium in Nederland heeft dat voorelkaar gekregen.

‘Met niks veranderd’ doe je NU.nl dus ernstig te kort. Ik durf de stelling wel aan dat NU.nl qua innovatie juist voorop loopt in Nederland.

PS Ik werk aan een boek over de geschiedenis van NU.nl, dat in het najaar zal uitkomen.

7 Comments

Add yours →

  1. Voor mijn gevoel werd Nu.nl pas echt een groot succes toen het prominent op Startpagina.nl werd geplaatst. Kun je dat bevestigen of ontzenuwen? Groet Erik

  2. Nee, Alexander, zo makkelijk kom je er niet van af. Zelf wat misverstanden creëren om deze vervolgens te ontkrachten. Wie zegt bijvoorbeeld dat nu.nl nooit is verander behalve het logo? Maar laat ik op het enige punt ingaan waar je ‘bewijsmateriaal’ bij hebt verzameld. Het broodje aap dat ik de wereld zou hebben ingeholpen. Ik laat me dit broodje aap – hoe lekker ook – niet in de mond leggen.
    Nog even het citaat erbij pakken. Ik schrijf “Waar andere nieuwssites deze gebeurtenis pas maandag (twee dagen later dus) meldden, daar bracht NU.nl het nieuws direct.” Ik schrijf niet: ‘Waar ALLE andere nieuwssites…”. Als ik dat bedoelde, had ik dat wel geschreven, beste broodje aap-ontmantelaar.

    Groet, Laurens

  3. Alexander Pleijter

    12 mei 2014 — 15:56

    @Erik:
    1. Het is vrijwel onmogelijk om aan betrouwbare cijfers te komen die laten zien hoe de bezoekcijfers zich over de afgelopen 15 jaar hebben ontwikkeld. Het is dus lastig om vast te stellen wanneer zich welke groei heeft voorgedaan in bezoekersaantallen. Jouw suggestie kan ik daardoor ook nog niet onderbouwen.
    2. Wat ik wel weet is dat de oprichters meteen een soortgelijke truc als jij noemt toepasten. De helft van de oprichters was ook eigenaar van Ilse, de op dat moment populairste zoekmachine van Nederland. Meteen vanaf de eerste dag publiceerden ze de headlines van NU.nl ook op Ilse.nl en linkten die door naar NU.nl. Dat zorgde dus meteen voor een flink bereik.

  4. Alexander Pleijter

    12 mei 2014 — 16:03

    @Laurens:
    1. Dat NU.nl maar weinig veranderd is, hoor ik mensen regelmatig beweren. Vanochtend op Twitter nog: https://twitter.com/pvdp/status/465738636127133696. Deze heb ik dus niet verzonnen.
    2. Ik schrijf nergens dat jij het broodje aap over de vuurwerkramp in de wereld hebt geholpen. Ik schrijf slechts: “Laurens Verhagen schreef dit bijvoorbeeld”.
    3. Je schrijft inderdaad niet “alle nieuwssites”, maar je tekst construeert wel degelijk een tegenstelling tussen ‘andere nieuwssites’ en NU.nl. Je schrijft immers niet: “enkele andere nieuwssites”.

  5. Bert Wiggers

    12 mei 2014 — 19:12

    De cijfers van de groei van NU.nl heb ik nog wel ergens. De plaatsing van de headlines op Startpagina hielp wel in de groei, maar was zeker niet doorslaggevend. Het was veel belangrijker dat de headlines door elke webmaster op eigen sites konden worden geplaatst (verzonnen door Sacha Prins). We hebben daar nog een rechtszaak met ANP over verloren maar een wereld mee gewonnen; we stonden toen op 14.000 sites in Nederland.
    En in het begin verdiende NU.nl geen geld aan doorverkoop van content, dat gebeurde door het zusje IPB (Internet Pers Bureau), dat we later aan ANP hebben verkocht. IPB maakte veel meer content dan NU.nl plaatste. Het klopt dat ANP dat niet meer wilde, maar contractueel mochten we IPB wel doorzetten. NU.nl begon pas geld te maken rond 2004 (vijf jaar na oprichting!).
    – Bert Wiggers, van 2000 tot 2007 manager van NU.nl èn Startpagina.

  6. Behalve portals die het nieuws ‘wegstopten’ waren er voor Nu.nl ook al nieuwssites die gedurende de dag ANP-berichten op hun site zetten. Gewoon op de voorpagina. Die hebben het echter niet gered. Misschien omdat ze te vroeg waren en niet voldoende publiek trokken om eea rendabel te maken.

  7. Edwin Feldmann

    12 mei 2014 — 21:58

    Strikt genomen verkocht NU.nl zelf geen nieuws door aan andere portals. Dat was het Internet PersBureau (IPB), het bedrijf waar NU.nl rond 2000 nog onderdeel van was.

Geef een reactie