Duurste sokken ter wereld uit Alphen aan den Rijn: gemakzuchtige journalistiek van de NOS

nos duurste sokkenJe roept als sokkenverkoper dat je de duurste sokken ter wereld hebt verkocht, en je komt op NOS.nl. Onwaarschijnlijk? Toch niet. Vandaag bracht de NOS-website het nieuws dat sokkenverkoper Emma-Bo van Vliet, eigenaresse van Inge Beenmode in Alphen aan den Rijn het duurste paar sokken ter wereld heeft verkocht. Mooi reclame; de NOS was zelfs zo aardig om een linkje in het bericht te zetten naar het Twitter-account van Inge Beenmode, maar is dit ook echt het duurste paar sokken ooit?

Waarom staat de kop tussen aanhalingstekens? En waarom staat er in het bericht zo expliciet:

Het is volgens de verkoper het “duurste paar sokken ter wereld”.

Heeft de redactie dan niet gecheckt of het hier daadwerkelijk om het duurste paar sokken ter wereld gaat?

Checken met Google

Wellicht is het lastig te checken, maar je kan op zijn minst natuurlijk even wat zoektermen in Google intikken. Bijvoorbeeld: ‘most expensive socks world’. Wie weet levert het wat op.

En ja hoor, diverse hits van media die melding maken van nog duurdere sokken die zijn verkocht.

Een beetje verder zoeken en je komt erachter dat je in de webshop van Harrys of London sokken kan bestellen voor ruim 1100 euro. Dat is dus zo’n 250 euro duurder dan de Alphense sokken van 860 euro.

Nu kan het zijn dat Harrys of London nog nooit een paar van de betreffende sokken heeft verkocht, maar of de NOS-redactie dat heeft gecheckt? Ik waag het te betwijfelen. Anders had het bericht toch ook vast wel melding gemaakt van de bestelmogelijkheid bij Harrys of London? Want waarom wel gratis reclame maken voor Inge Beenmode, maar niet voor Harrys of London?

Het kan zoveel beter

Je kunt je natuurlijk afvragen: waarom schrijf je een hele blogpost over een berichtje over een paar dure sokken? Who cares? Welnu, om drie redenen.

1. Als de NOS iets belangrijk vindt om als nieuws te melden, dan is het ook belangrijk om erover te bloggen als het niet klopt.

2. Ik vind het verbazingwekkend dat zo’n bericht schijnbaar kritiekloos op NOS.nl komt. Blijkbaar is er niemand op de redactie die aan bel trekt met de vraag: ‘klopt dit wel?’ En blijkbaar zit het ook niet in de genen van sommige redacteuren om eerst op zijn minst even te googelen of iets wel klopt. Dat verbloemen door het aan een bron toe te schrijven is een typisch staaltje van wel heel gemakzuchtige journalistiek.

3. Het is weer een mooi bewijs dat het goed zou zijn als van een bericht altijd de maker wordt vermeld, zoals ik onlangs bepleitte. Als de naam van een redacteur bij dit bericht had gestaan, plus zijn of haar Twitter-account, dan had ik simpelweg een tweet kunnen sturen met de vraag:

Klopt dit wel? Hoe zit het met die gigadure sokken van Harrys of London?

Nu heb ik er een hele blogpost aan moeten wijden. Zucht.

Update 14.45 uur: Andere media
NOS-redacteur Rachid Finge (niet de auteur van het sokkenbericht) wees me erop dat ook andere media, zoals AD.nl, RTV Oost, Omroep West, PowNed en Reformatorisch Dagblad, dit nieuws hebben gemeld. Waarvan acte.

4 Comments

Add yours →

  1. Een jaar geleden was louter het bestaan van deze duurste sokken ter wereld (zelfs zonder aanhalingstekens!) al nieuws – zonder dat ze daarvoor eerst verkocht hoefden te worden. Blijkbaar zijn de feiten ook toen niet gecheckt.

  2. Bijna goed, het is vooral ook de taak van de NOS-redactie om te beoordelen dat een verhaal over hele dure sokken niet nieuwswaardig is en direct, zonder verder omhaal de prullenbak in kan.

  3. En wat is precies de nieuwswaarde van dit ‘feit’. Was er echt niets relevanters aan de hand op zondagmiddag?

  4. Dat is het zelfde als iemand de langste of oudste mens op aarde noemen. Dat zou dan betekenen dat je dat bij 7 miljard mensen hebt moeten checken….

Geef een reactie