Nieuws dat nooit nieuws werd

Met enige regelmaat staat er nieuws in de krant dat al verouderd is voordat de krant in de brievenbus van de lezer valt. Een enkele keer staat er nieuws in de krant dat nooit nieuws is geweest. Zoals vanochtend. ‘Minstens 500 km file’, kopte De Telegraaf. Maar de teller bleef vanochtend steken op ‘slechts’ 300 kilometer. Mooi voorbeeld van een krant die in een krampachtige poging om actueel te zijn, vooruit gaat lopen op de feiten.


Al om half negen vanochtend kon De Telegraaf op zijn website melden dat er geen sprake was van de extreme ochtendspits die de krant zo groots had aangekondigd op de voorpagina van de papieren krant. Dit ‘voorpaginanieuws’ was gebaseerd op het ‘filealarm’ dat de ANWB zondagavond uit had laten gaan.

Het aardige is dat De Telegraaf vanochtend al voor negen uur een bericht op de site plaatst waarin de Verkeers Informatie Dienst (VID) vraagtekens zet bij de waarschuwing van de ANWB. Dat is zo aardig omdat de VID al op zondagavond had laten weten dat er nog geen peil was te trekken op de verkeerssituatie van maandagochtend. Maar dat was toen nog geen nieuws.

1 Comment

Add yours →

  1. Interessant, om te zien hoe nieuwe media altijd oude gaat vervormen.

    Ik las gisterenavond een stuk in Clay Shirkey’s Here Comes Everybody. Hier gaat hij ook een klein beetje in op nieuws. Dat soms gevangen zit in zijn eigen wereld.

    Als voorbeeld geeft hij een verhaal wat de traditionele platformen hebben laten liggen, maar bloggers online verder uitwerken. Vervolgens kan/wil de ‘oude media’ het niet verder uitwerken omdat ze daarmee o.a. erkennen het in eerste instantie te hebben laten liggen.

    Op het moment dat de betrokken politicus een reactie geeft op de bloggers springt de ‘oude media’ er bovenop omdat dit de aanleiding is om het verhaal als nieuws te publiceren.

    De verschuiving in nieuwsverslaggeving naar storytelling is een hele interessante. Want nieuws is gebasseerd op feiten, maar in een genetwerkte wereld is nieuws al nieuws zonder dat de feiten bekend zijn. Als iedereen ergens over praat dan is dat nieuws. Media zullen steeds vaker volger zijn dan brenger.

    Moet je nieuws in zo’n geval negeren omdat je de feiten (nog) niet kent? Moet je het duiden? Of presenteren met de juiste context? Wat doe je als iedereen weet dat er iets aan de hand is maar niemand precies weet wat er aan de hand is?

    Nieuwspresentatie is niet langer meer een moment, maar een doorlopend proces.

Geef een reactie