Nieuws is niet gratis. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen betalen voor nieuws op internet? Dat is momenteel een heet hangijzer in de journalistiek. Niemand die het antwoord weet. Hoewel? Enkele Amerikanen zien er wel brood in om geld te verdienen met journalistieke content op internet. Ze richtten Journalism Online op met als doel om uitgevers te helpen met geld verdienen aan internet.

Het is een bekend probleem: voor een krant op papier willen mensen best wat betalen, maar als je dezelfde artikelen op internet aanbiedt is de animo opeens heel wat minder. Dus worden legio artikelen – tot ergernis van veel journalisten – maar gratis weggegeven. Krantenmagnaat Rupert Murdoch verkondigde afgelopen mei al dat dit niet eeuwig door kan gaan. Hij voorspelde dat op afzienbare termijn kranten geld zullen gaan vragen voor hun online artikelen.

En mensen willen ook best betalen voor online artikelen. Dat was althans – de bijzonder verrassende – uitkomst van  onderzoek dat afgelopen mei naar buiten werd gebracht door PricewaterhousCoopers en de World Association of Newspapers. Logischerwijs volgden daar legio sceptische reacties op, want hoe doe je dat dan: mensen laten betalen voor online content?

Innovatief betalingssysteem

De initiatiefnemers van Journalism Online denken de oplossing te kunnen leveren. Sinds kort bieden ze hun diensten aan om uitgevers te helpen bij het te gelde maken van hun content. Het draait in hoofdzaak om een innovatief betalingssysteem dat flexibel is voor uitgevers en gebruiksvriendelijk voor consumenten. De kracht zit hem er vooral in dat alle aanbieders een gemeenschappelijke applicatie gebruik waarop gebruikers kunnen inloggen.

Elke website van deelnemende uitgevers wordt voorzien van die speciale applicatie: de ‘Journalism Online e-commerce engine’. Internetgebruikers kunnen een account aanmaken waarmee ze kunnen inloggen op elke website die is uitgerust met die applicatie. Het grote voordeel: mensen hoeven zich niet voor elke site opnieuw te registreren. Vertaald naar Nederland: je kan met dezelfde gebruikersnaam inloggen op de site van De Telegraaf, NRC, Vrij Nederland en het Friesch Dagblad.

Online abonnementen

Met dit account kunnen mensen eenvoudig abonnementen (voor een jaar, maand of week) afsluiten, een dagpas kopen of losse artikelen afrekenen.  Uitgevers hebben alle vrijheid om zelf te beslissen voor welke content ze laten betalen, hoeveel betaald moet worden en welke abonnementen ze aanbieden.

Mensen kunnen ook een totaalabonnement aanschaffen. Dan krijgen ze toegang tot alle betaalde content van alle uitgevers die gebruiken maken van het systeem van Journalism Online.

Ook zou je specifieke abonnementen bij meerdere aanbieders moeten kunnen afsluiten. Bijvoorbeeld een voetbalabonnement, waarmee je toegang krijgt tot alle voetbalverslaggeving van Trouw, AD, de Volkskrant, Sportweek, Revue, etc.

De voordelen van het systeem:

  • Geen gehannes meer met registratie voor elke afzondere site
  • Eindelijk content-specifieke abonnementen die mediumoverstijgend zijn
  • Een generiek betalingssysteem
  • Media beslissen zelf wat ze gratis of betaald aanbieden

Innovatief distributienetwerk

De Commissie Brinkman stelde afgelopen week voor om te komen tot één distibutienetwerk voor kranten. Waarom niet meteen aan de slag met een distributienetwerk voor de toekomst? Een distributienetwerk waarvan bovendien alle media – en niet alleen de kranten – kunnen profiteren.

Nu al kunnen media zich aanmelden, maar het Amerikaanse systeem gaat pas in het najaar echt van start. Nog even afwachten dus of het daar aan gaat slaan.