Gaat Google de kranten redden?

Jarenlang was Google de natuurlijke vijand van kranten. Want een dienst als Google Nieuws verzamelt al het acutele nieuws en dat zou ervoor zorgen dat mensen niet langer voor nieuws naar  krantensites gaan. Maar nu reikt Google kranten wellicht de helpende hand. Het bedrijf heeft namelijk plannen aangekondigd voor een betalingssysteem voor online content.

Op verzoek van de Newspaper Association of America (NAA) heeft Google zich gebogen over de vraag hoe kranten (maar natuurlijk ook andere redacties) op een handige manier geld zouden kunnen vragen voor hun producten op internet. Nieman Journalism Lab publiceerde vandaag een document waarin Google de eerste ideeën heeft vastgelegd.

Open is niet gelijk aan gratis

Opmerkelijk is dat Google afstand neemt van het idee dat alle informatie op internet gratis toegankelijk zou moeten zijn. Zo valt te lezen in het document dat Google onderschrijft dat een open netwerk profijtelijk is voor zowel gebruikers als uitgevers, maar vervolgens volgt de nuance: ‘open’ is niet hetzelfde als gratis. ‘Open’ betekent vindbaar en voor iedereen toegankelijk, ook al moet je ervoor betalen.

Google zegt te geloven dat ook betaalde content op internet een goed verdienmodel kan gaan opleveren. Sterker, betaalde abonnementen zouden wel eens een impuls kunnen geven aan online advertenties, omdat het mogelijkheden biedt om reclame nog beter af te stemmen op specifieke doelgroepen.

Het plan van Google

Het Google-betalingssysteem zal gebaseerd zijn op het reeds bestaande Google Checkout. Als alle uitgevers hiervan gebruik gaan maken hoeven mensen slechts één account te hebben om al hun abonnementen te beheren en content af te rekenen. Dat scheelt een hoop sores met verschillende logins en wachtwoorden.

Door het introduceren van één centraal systeem kunnen uitgevers combinatie-abonnementen aanbieden voor verschillende titels. Bovendien wordt het makkelijker om losse artikelen, foto’s en video’s per stuk af te rekenen, het zogeheten model van micropayments.

Het voordeel voor uitgevers is natuurlijk de combinatie van een betaalsysteem met het zoeksysteem van Google. Al hun content is daardoor vindbaar en eventueel te kopen.

Gaat het werken?

Dat vraag ik me met name af over die micropayments. Als iemand een artikel, foto of video heeft gekocht zal het betreffende digitale bestand in no time verspreid kunnen worden naar vrienden, familie en collega’s via bijvoorbeeld Twitter, Hyves, e-mail en blogs. Resultaat: Eén keer afgerekend, maar talloos veel keren doorgestuurd.

Wat wel echt aantrekkelijk kan zijn is als je je zou kunnen abonneren op specifieke content waarin jij geïnteresseerd bent. Als je een krantenabonnement neemt krijg je legio content die je nooit leest. Zo sla ik altijd de economiepagina over en hoef ik ook niet lezen over tennis. Maar ja, dat is nu eenmaal de logica van de krant die de lezer een totaalpakket bezorgt.

Op internet kan het anders

Het mooi van internetabonnementen zou kunnen zijn: toegang tot content die past bij jouw belangstelling. En waarbij je kan kiezen van welke mediumtitels je welke content zou willen raadplegen. Dus een wielerfan neemt een abonnement op alle wielercontent van bijvoorbeeld de Volkskrant, Wielerrevue, AD, De Telegraaf en Sportweek. En een liefhebber van politiek kiest voor een abonnement op de politieke beichtgeving van Vrij Nederland, Trouw en de Groene Amsterdammer. En iemand met een andere politieke oriëntatie kiest voor politiek uit De Telegraaf, Elsevier en NRC Handelsblad.

2 Comments

Add yours →

  1. Ik zou niet zeggen dat googlenews broodroof is. Volgens mij genereren krantensites veel en veel meer hits dankzij google. met name regionale nieuwssites profiteren hiervan omdat het bereik veel en veel groter wordt. Google heeft daar dus juist een leidende rol ingespeeld en dus zou ook deze innovatie erg handig kunnen zijn. Gevaarlijk is wel de traagheid van de kranten. De traagheid bedoeld als in wetten van de natuurkunde: de kranten zijn verdomde lastig in beweging te krijgen.

  2. Wat bedoel je hier precies met traagheid van de kranten?

Geef een reactie