“Ik heb menigmaal journalisten geschokt zien reageren toen bleek dat hun eerste blogberichten door minder mensen waren gelezen dan het aantal schone sokken in hun kledingkastlade.” Dat schreef internetjournalist Robert Niles gisteren op Online Journalism Review om duidelijk te maken dat online journalistiek meer is dan stukjes schrijven. “De journalisten die op internet succesvol zijn, zijn zij die begrijpen dat ze niet langer slechts verslaggever zijn, maar daarnaast gemeenschapsorganisator zijn geworden.” Maar wat houdt dat in en hoe doe je dat?

Iedereen die een weblog begint kent het probleem: op internet komen lezers niet spontaan aanvliegen als je iets publiceert. Je moet zelf je publiek creëren. Beter gezegd: een gemeenschap tot leven wekken. Niles doet in zijn stuk enkele nuttige suggesties. Ik heb ze uit zijn tekst gevist en op een rij gezet.

Stap 1: Kies een niche
Een gemeenschap hoeft geen lokale basis te hebben. Een gemeenschap kan zich prima vormen rond gemeenschappelijke interesses, behoeftes en belangen. Kies daarom voor een specialistische niche, want daar is de betrokkenheid tussen leden van een gemeenschap het grootst. “Go where your knowledge, talent and passion directs you.”

Stap 2: Werf lezers
Vraag je vervolgens af wie jouw blog zouden willen lezen. En recruteer ze. Stuur berichten rond om belangstellenden op je blog te attenderen. Zet daarvoor alle mogelijkheden in: e-mail, Twitter, Facebook. Vraag andere relevante sites en blogs om een link naar jouw blog op te nemen.

Stap 3: Luister naar je gemeenschap
Nodig mensen uit om te reageren op je stukken en vraag eventueel of ze gastbijdragen willen schrijven. Op die manier laat je zien dat je open staat voor hun bijdragen en visies.

Stap 4: Bouw aan relaties
Bezoek andere blogs binnen jouw gemeenschap of niche, en reageer daar op artikelen. Indien relevant kan je in je reacties ook naar je eigen blog linken. Wees verder actief op bijvoorbeeld Twitter om je netwerk uit te breiden en te onderhouden.

Stap 5: Voer actie
Om grote betrokkenheid van je gemeenschap te creëren is het zaak je ergens hard voor te maken. Volgens Niles is dit de essentiële stap voor succes. Je kan je meerwaarde bewijzen door je in te zetten voor het vinden van een oplossing voor een probleem binnen je gemeenschap. Maar laat het wel gepaard gaan met een journalistieke houding. Dat onderscheidt je blog immers van die van actiegroepen.

Tot slot wat wijze woorden van internetveteraan Robert Niles: “Know what you’re doing online. Embrace community organizing; create value for a community… and only you will find a community that will value you.”