The Times achter een paywall

Serie: Verdienen aan online nieuws

Begin dit jaar riep het gerenommeerde tijdschrift The Economist 2010 uit tot ‘The year of the paywall’. En The Economist krijgt gelijk, al was het alleen maar omdat inmiddels alle artikelen uit het blad achter zo’n paywall zijn verdwenen, waardoor – o ironie – ook dit artikel niet meer vrij toegankelijk is. Maar ook diverse kranten, zoals The Times, metselen aan muren om hun websites. En zelfs Google ontwikkelt een betaalmodule. De Engelse krant The Guardian ziet niks in het ommuren van websites en verzon een andere methode om geld binnen te halen. De groot vraag is: wat werkt en wat niet? Vandaag: de paywall.

De paywall van The Times

Bijna een jaar geleden kondigde krantenmagnaat Rupert Murdoch aan dat het afgelopen moest zijn met weggeven van gratis content door kranten. Het werd tijd dat online lezers zouden gaan betalen, net zoals de papieren lezers dat doen. En zo kwam er een muur om de websites van The Times en Sunday Times, en die werd afgelopen week in gebruik genomen.

Wie nu op thetimes.co.uk komt, krijgt gewoon de website te zien. Maar als je op een artikel klikt om verder te lezen, dan krijg je de mededeling in beeld dat alleen abonnees toegang hebben.

Het klinkt als een logisch en edel principe: wie producties wil bekijken, beluisteren of lezen waar journalisten hard aan gewerkt hebben, moet daarvoor betalen. Dat doen krantenlezers immers ook.

Minder bezoekers, minder adverteerders

Maar belangrijker is de vraag of dat commercieel slim is. Voordat The Times van start ging met die paywall, vroeg men bezoekers van de site om zich te registreren. Zonder registratie geen toegang tot thetimes.co.uk. Het gevolg: binnen een maand tijd een halvering van het marktaandeel. Kortom,veel en veel minder bezoekers. Want die gaan naar nieuwssites die nog steeds vrij toegankelijk zijn.

Het probleem van minder bezoekers is dat je minder aantrekkelijk bent voor adverteerders. Die zullen dus wegblijven of minder willen betalen. Logisch, want ze bereiken minder mensen op een website met betaalde toegang. De teruglopende advertentie-inkomsten zullen dus gecompenseerd moeten worden door de betalende bezoekers. Of dat lukt is zeer de vraag, zo wijzen berekeningen uit.

1 Comment

Add yours →

  1. Met die online adverteerders win je sowieso de oorlog niet als krant. Dat is nu net het probleem. Paywall is in ieder geval een experiment het proberen waard.

Geef een reactie