e-pages-screen

Stel: je bent krantenuitgever en besluit dat je je krant ook digitaal wilt gaan uitventen. Het lezen van de krant op digitale platforms is immers sterk in opmars. Maar hoe ga je de krant digitaal aanbieden? Als een pdf? Of in een wat moderner format, iets wat meer doet denken aan een website?

Wie centen wil vangen kan het beste de papieren krant simpelweg als digitale kopie gaan verkopen. Gewoon een pdf dus, zodat de krant er net zo uitziet als op papier. Dan hebben mensen er meer geld voor over dan wanneer de krant eruit ziet als een website.

Dat is de conclusie van een onderzoek van Visiolink en de Deense universiteit van Aarhus. Lees op inct.nl een uitgebreidere samenvatting van het onderzoek.

Reputatie van media

Het klinkt raar op het eerste gezicht, dat mensen liever betalen voor een digitale replica van de papieren krant, dan voor dezelfde artikelen en foto’s in een wat moderner jasje. Interessant is natuurlijk om te weten waarom dat zo is.

Het zal deels te maken hebben met de conservatieve idee├źn van het publiek: van de krant op papier is algemeen geaccepteerd dat je ervoor betaalt. Bij websites is dat juist niet het geval: iedereen heeft het idee dat websites gratis zijn. Deels gaat het dus om de reputatie van een medium.

De flow van kranten

Maar de redenen die de deelnemers aan het onderzoek noemen zijn zeker zo interessant. Ze geven namelijk aan dat ze het prettig vinden dat een (papieren) krant een begin en een einde heeft. Je begint op de eerste pagina en bladert stap voor stap naar de laatste. Daar zit voor lezers een duidelijke logica in.

Voor een krantenapp die is vormgegeven als een website is dat heel anders. Er is niet echt een begin. En ook geen duidelijk einde. Als lezer kan je van hot naar her klikken. Maar je hebt geen idee op welk moment je de website ‘uit’ hebt. Een website heeft geen duidelijke ‘flow’ die je door de inhoud van de krant leidt.

Toch zijn de de deelnemers aan het onderzoek ook niet echt tevreden over de pdf-app. Ze missen aanklikbare links, video, fotoseries, interactieve infographics en het kunnen delen van artikelen via sociale media. Kortom, ze willen toch ook graag de bekende toeters en bellen van digitale producties.

Dit zijn dus de twee lessen van dit onderzoek:

  1. Maak een app met een duidelijke flow, een kop en een staart, zodat mensen het gevoel hebben dat ze de digitale krant ‘uit’ kunnen lezen.
  2. Zorg voor toegevoegde waarde door de digitale krant op te tuigen met allerlei extra’s, de zaken die simpelweg horen bij digitale producties, zoals video, links, fotoseries en de mogelijkheid om content via sociale media te delen.